Din ciclul De ale mele
Rolurile de care ajungem să ne
eliberăm acum sunt cele care se numără printre cele mai subtile, chiar dacă ele
par a face parte dintre cele cunoscute. De fapt, este vorba de un alt strat, de
un alt nivel al acelui rol. Toată viața am fost învățați că a face un bine,
a-ți ajuta semenii este o faptă bună și apreciată în ochii lui Dumnezeu. Dar,
când binele a devenit atât de relativ atunci când îl privești din perspectiva
Sufletului, mai este binele bine?
Se spune, pe bună dreptate zic
eu, că ”drumul spre iad e pavat cu bune intenții.” De multe ori binele pe care noi
îl vedem în ceea ce-i privește pe alții, nu este și binele lor. Dacă acceptăm
că Sufletul își alege anumite experiențe pe care să le trăiască în viața sa
pământească, acele experiențe sunt bune pentru Suflet, indiferent de felul în
care ele ni s-ar putea părea nouă, deoarece noi nu avem de unde ști care este
motivul pentru care Sufletul a ales acele experiențe.
Pe de altă parte, binele și
ne-binele au la bază un sistem de credințe, niște convingeri date de normele și
de dogma socială. De exemplu, sistemele religioase predică sărăcia ca mod de a
intra în ”împărăția cerurilor”, deci sărăcia ar trebui să fie bună după ei.
Sistemele sociale și economice axate pe consum trimit constant mesajul
subliminal ”cumpără, cumpără, cumpără”. În această situație omul se află
într-un conflict fie cu religia, fie cu societatea de consum.
Biserica nu definește ce înseamnă
sărăcia, cât de sărac ar trebui să fii pentru a te încadra în normele ei și a
fi pe placul Dumnezeului propovăduit de ea, oricum nu atât de sărac încât să nu
ai de unde să-ți plătești dările pe care le percepe, în timp ce pentru
societatea de consum nevoia de oameni suficient de bogați ca să-i asigure
existența, este capitală. Conflictului îi este asigurată existența.
Dar, ce înseamnă să-i faci un
bine cuiva? Unde începe binele și unde se termină el, transformându-se în
ne-bine? Aceasta este deja una dintre marile probleme cu care majoritatea
treziților se confruntă. Fiecare privește binele din perspectiva sa proprie. Eu
vreau să-ți fac ție acel bine care
pentru mine este bine, nu neapărat
și pentru tine. Și mulți se încăpățânează să facă altora acel bine care este
bine pentru ei, nu pentru subiectul acțiunii lor.
Toți se vor a fi oameni buni
ajutându-i pe alții. De ce oare? Cui vor să dovedească că sunt buni? Altora sau
lor înșiși? De ce să vrei să dovedești că ești bun? Ce nevoie ai tu să faci asta? Dacă ai găsit răspunsul
la aceste întrebări, și sunt posibile mult mai multe în funcție de nivelul de
conștiință atins, atunci ai ajuns în punctul în care să poți face un bine fără să
ai TU nevoie să îl faci. Și acesta
este un pas extrem de important.
De ce? Pentru că dacă ai ieșit
din nevoia ta de a ajuta, poți să
observi în mod obiectiv dacă subiectul generozității tale, de orice fel ar fi
ea, are sau nu nevoie de ea. Când te eliberezi de nevoia de a ajuta pe cineva
pentru a te considera ”un om bun” te-ai eliberat de un rol foarte important, ”rolul
omului bun”. Mulți continuă să joace acest rol cu un puternic substrat
emoțional din frica că dacă nu le-ar păsa de alții nu ar fi suficient de buni
pentru ”împărăția cerurilor”.
În momentul în care te eliberezi
de nevoia ta de a ”face un bine” poți vedea perfecțiunea planului de creștere
al Sufletului. Asta nu înseamnă să nu-i ajuți pe alții, dimpotrivă, înseamnă
doar să nu o faci din perspectiva binelui aparent perceput de tine, ci din
perspectiva binelui pentru acel Suflet. Așa cum este o vorbă ”nu-i pune peștele
în farfurie, ci undița în mână.”
Namaste!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.