Din ciclul De ale mele
Trebuie să încep acest articol cu
mențiunea că toată această relatare reprezintă strict modul în care eu am
perceput și percep lucrurile și privind în urmă le așez acum ca pe un puzzle.
În 2011 îmi începeam un periplu
în contactul cu budismul și, în primul rând, cu modul în care acesta este trăit,
pentru că știm cu toții că învățătura, în orice, este una, iar transpunerea ei
în viața de zi cu zi este cu totul și cu totul altceva. Se pare, însă, că
aceasta era tema pe care o aveam de parcurs deoarece primul meu contact cu
lumea și cu învățătura budistă a început în India de Nord, la Dharamsala la o
sesiune de Învățături ale lui Dalai Lama.
Am fost atât de cucerită de
aceste învățături simple și pline de atât de multă compasiune, iubire, respect
față de tot ceea ce este, de simplitatea acestor oameni și de faptul că oricine
putea accede la ele, nivelul la care se putea face depinzând doar de practica
personală a fiecăruia.
Adevărul este că am început această
călătorie chiar de la vârful ei cum s-ar spune, pentru că atunci, acolo, am
întâlnit oameni de o atât de înaltă spiritualitate cum nu mi-a mai fost dat să
întâlnesc de atunci. O parte din inima mea a rămas pentru totdeauna acolo, după
cum o parte din ei a venit și a rămas cu mine pentru totdeauna.
Acei oameni, tibetanii refugiați
din frumosul lor Tibet din cauza cotropirii pământului lor de către chinezi,
își reconstruiau viața și cultura purtând în inima lor Compasiunea pentru tot
ceea ce s-a întâmplat. Poate pentru că erau în exil dorința lor de a-și stabili
noi rădăcini era atât de mare și profundă.
În orice caz, a fost o experiență
extraordinară care mi-a deschis o cale la care nu cred că aș fi avut altfel
acces. Dorința de explorare a acelei culturi, așa cum este ea trăită, deoarece
asta mi se pare a fi adevărata transpunere în viață a unei învățături – felul în
care omul obișnuit trăiește învățătura definește după părerea mea calitatea celor
care și-au asumat păstrarea și darea mai departe a acelei învățături – a fost
însămânțată în sufletul meu.
An după an, am vizitat alte țări
din zona budistă pentru a vedea modul în care acești oameni trăiesc o
învățătură care a mai rămas curată și spirituală, după cum o vedeam eu. Cu atât
mai mult cu cât Buddha este un titlu
folosit în budism pentru toți cei care și-au împlinit potențialul de dezvoltare
personală, descoperindu-și luminarea, deși este adesea folosit pentru a se
referi la Siddhartha Gautama, fondatorul budismului.
Am vizitat China, care deși se
declară budistă în principal, este comunistă, iar noi, românii, știm ce
înseamnă acest lucru. În China este bine înrădăcinată și învățătura taoistă,
dar nu am avut o tangență prea mare cu aceasta.
A urmat apoi Tibetul, cu Lhasa și
zonele învecinate ei pentru că în Tibetul ocupat de chinezi nu te poți deplasa
unde, când și cum vrei tu. În Lhasa ocupată un tibetan este un tibetan, doi
tibetani împreună, dacă nu sunt părinte și copil, erau o adunare și adunările
de tibetani sunt interzise. La fiecare colț de stradă importantă se afla câte
un post de control chinez care te putea opri oricând să te legitimeze.
Tibetul ocupat este trist, foarte
trist. Noi am avut norocul de a fi avut un ghid tibetan care ne-a spus destul
de multe despre istoria Tibetului și am fost extrem de mirată când vizitând
Potala ni s-a spus că avem la dispoziție o oră să vizităm tot palatul în timp
ce grupurile de chinezi aveau la dispoziție o oră jumătate.
Și mai interesant a fost când
ne-am intersectat cu un grup, nu de chinezi, dar care avea un ghid chinez și
ceea ce acesta le spunea despre Potala era destul (chiar foarte) de diferit de
ceea ce ne spunea nouă ghidul. De altfel în întregul Palat mai erau doar 12
călugări tibetani care se ocupau de tot palatul.
Dar, oamenii își trăiau în
continuare obiceiurile și tradiția lor religioasă care nu avea absolut nimic
fastuos în ea, dimpotrivă, era de o simplitate care mi-a mers la inimă. Pur și
simplu, își trăiau învățătura în tot ceea ce făceau. Deși își au și ei figurile
lor religioase nu mi s-a părut nimic exagerat sau dus la habotnicie.
Așa cum spune și Dalai Lama ”Toate tradițiile religioase
majore poartă același mesaj care este iubirea, compasiunea și iertarea,
singurele lucruri importante care ar trebui să facă parte din viața noastră de
zi cu zi” și ”Nu e nevoie de temple, nu e nevoie de
filozofii complicate. Creierul și inima mea sunt templele mele, filozofia mea
este bunătatea.”
Am continuat apoi
călătoria în Nepal, unde budismul și hinduismul sunt mult mai apropiate,
simțindu-se o puternică influență a celui din urmă asupra primului. Nici nu pot
spune că aș fi văzut temple pur budiste în Nepal. Ceea ce a rezultat însă este
o formă plină de rituri și ritualuri destul de ciudate, crude și violente unele
dintre ele pentru un european.
Apoi am vizitat Vietnamul
cu un budism, deși afirmat, cam absent, Cambodia cu o formă interesantă de
budism hinduism și alte influențe, dar ambele țări sunt în curs de refacere
după tragediile prin care au trecut fiecare dintre ele. De altfel, hinduismul
și budismul sunt atât de intim legate, mai ales în Cambodia, încât este destul
de greu să le separi.
A urmat apoi Bhutan-ul
unde am făcut cunoștință cu budismul tantric, o formă a budismului axată mai
mult pe fertilitate și abundență, o țară care se străduiește să-și mențină independența
și să se dezvolte fără să-și sacrifice prea mult din resursele naturale. Aici
budismul este mult mai prezent ca învățătură decât mi s-a părut a fi în Vietnam
și Cambodia.
Și ultima călătorie, cea
din Myanmar, m-a dus la ceea ce spunea și Dalai Lama ”Oamenii trebuie iubiți și
lucrurile folosite. Haosul lumii de azi vine din faptul că iubim prea mult
lucrurile și folosim oamenii.” Acesta este locul în care am văzut expusă cea
mai paroxistă formă de aplicare a dogmei.
O țara care relativ recent
s-a deschis turismului și care este atât de bogată, dar atât de săracă în fond.
Multe temple în paragină a căror cărămizi se refolosesc, pe ascuns, la
construirea caselor. Dacă vor continua așa în câțiva ani numărul templelor va
scădea masiv. Ceea ce se restaurează este complet diferit, majoritatea, de ceea
ce era inițial și poartă atașată în mod invariabil o plăcuță cu numele celui
care a finanțat restaurarea.
Am vizitat o peșteră,
folosită prin sec. XVI la depozitarea obiectelor de cult de către localnici
atunci când erau nevoiți să se retragă din fața atacatorilor și acestea nu
puteau fi transportate, dar care astăzi este ”depozitul” a 8.000 (până acum) de
figuri/statuete aurite ale lui Buddha de diferite forme și mărimi, aproape
clădite una peste alta și până sus în peștera-depozit.
Cireașa de pe tort a fost
pusă de vizita la Pagoda Shwedagon sau Pagoda de Aur, considerată cea mai mare
pagodă din Myanmar. În vârful ei se află un diamant de 76 de carate care a fost
evaluat la câteva miliarde de dolari din câte am înțeles. Aurul, bijuteriile și
toate aceste bunuri considerate de preț în lumea noastră ar putea asigura nu
numai infrastructura acestei țări, ci și o bunăstare dincolo de imaginația lor.
Dar, într-adevăr prețuim
mai mult niște idei și credințe moarte decât ființele vii din lumea noastră.
Priveam tristă toată această bogăție risipită, spălată de ploile musonului și
refăcută din nou și din nou în timp ce-i vedeam pe oamenii care trăiau acolo
lipsiți de cele mai elementare mijloace de existență. Cea mai tristă aplicare a
dogmei religioase.
În timp ce stăteam și
simțeam o imensă compasiune pentru acești oameni atât de îndoctrinați, o voce
interioară mi-a adus aminte de ceea ce am simțit când am vizitat Basilica San Petro
din Roma. Același lucru. Aceiași voce mi-a amintit că și în religia creștină se
întâmplă același lucru și că așa cum budiștii își au altarul pe care tronează o
statuie a lui Buddha (aurită sau nu) și noi avem cruci cu Isus răstignit pe
pereții mult prea multor case.
Și noi avem biserici cu
turle aurite și dogma manifestată la nivel de îndoctrinare și îndobitocire.
Confirmarea am avut-o imediat după ce m-am întors și am citit despre Clopotul
lui Daniel. Da, la nivel planetar dogma și îndoctrinarea sunt prevalente încă.
Puterea religiei asupra oamenilor este atât de mare și de dureros de puternică încât
te poate face să dezarmezi și să te gândești că numai un miracol mai poate
salva oamenii acestei planete de această caracatiță cu nenumărate tentacule.
Nici unul dintre Învățătorii
acestei planete nu a venit să stabilească o religie, o dogmă, nu s-au dorit
adulați sau venerați. Nu și-au dorit nici temple, nici statui, nici icoane și
nici o altă formă de adorație exterioară. Ei au venit să planteze semințele
cunoașterii în Inima și Sufletul nostru. Ei au venit să ne îndrepte către noi
înșine nu către templele și bisericile care concurează în opulență.
Manipularea religioasă
este cea mai perfidă formă de manipulare și de furt de putere a oamenilor
pentru că ea se plantează în mintea ființei umane încă de la naștere. Ființei
umane nu i se acordă libertatea de a alege dacă să urmeze sau nu o anumită
credință religioasă, este aruncată în una dintre ele la o vârstă la care alegerea
nu este o opțiune viabilă pentru ea.
Orice instituție, de orice
natură ar fi ea, își va urmări interesul propriu în primul rând. Religia, sub
orice formă organizată este o instituție. Dacă un reprezentant al religiei
organizate și-ar învăța enoriașii să caute toate răspunsurile în ei și să le
redea puterea pe care aceștia o au în mod înnăscut, pentru că este un atribut pe care
Creatorul îl dă fiecărei creații a sale, ce s-ar întâmpla cu acea religie?
Ultima redută a ”Puterii
Asupra Altora” este religia, oricare ar fi ea, dacă în loc să te ducă în interiorul
tău te duce oriunde altundeva. Și este o redută greu de dărâmat/cucerit pentru
a te elibera din închisoarea ei. Același principiu se aplică și școlilor
pretins spirituale care duc individul pe orice altă cale decât cea care îl duce
pe acesta în interiorul său.
Singura religie valabilă
este cea a Iubirii Necondiționate, pentru că indiferent care ar fi întrebarea,
răspunsul este întotdeauna,
IUBIREA!
Namaste!
Monica Poka
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.