De
Stephanie Marohn cu șamanul Malidoma Patrice Somé
Extras din Ghidul de Medicină Naturală
pentru Schizofrenie pag. 178-179 sau Ghidul Medicinii Naturale pentru
Tulburarea Bi-polară
Ce vede un
șaman într-un Spital de Boli Mentale
În viziunea șamanică, boala
mentală semnalează ”nașterea unui vindecător”, explică Malidoma Patrice Somé,
Astfel, tulburările mentale sunt urgențe spirituale, crize spirituale și este
nevoie să fie considerate ca atare pentru a ajuta vindecătorul să se nască.
Ceea ce în opinia occidentală
este văzut ca o boală psihică, oamenii Dagara consideră ”o veste bună din
cealaltă lume”. Persoana care trece prin criză a fost aleasă ca medium pentru a
transmite un mesaj care trebuie comunicat din tărâmul spiritului comunității.
”Tulburarea mentală, tulburarea
comportamentală de toate tipurile, semnalează faptul că două energii evident
incompatibile au fuzionat în același câmp” spune Dr. Somé. ”Aceste tulburări
apar atunci când persoana nu primește asistența necesară pentru a face față
prezenței energiei din tărâmul spiritului.”
Unul dintre lucrurile pe care Dr.
Somé le-a întâlnit când a venit prima dată în Statele Unite în 1980 pentru
studii postuniversitare, a fost modul în care această țară tratează boala
mentală. Când un coleg a fost trimis la un institut de boli mentale din cauza
unei ”depresii nervoase”, Dr. Somé s-a dus să-l viziteze.
”Am fost atât de șocat. A fost
pentru prima dată când am fost pus față în față cu ceea ce li se face aici
oamenilor care prezintă aceleași simptome pe care eu le-am văzut în satul meu.”
Ceea ce l-a șocat pe Dr. Somé a
fost că atenția acordată unor astfel de simptome era bazată pe patologie, pe
ideea că situația este ceva ce trebuie oprit. Acest lucru era total opus modului
în care cultura sa vede o astfel de situație. În timp ce se uita în jur în
secția de pacienți, unii în cămăși de forță, unii puși pe zone de medicație,
alții țipând, a observat pentru el însuși:
”Deci acesta este modul în care
sunt tratați în această cultură vindecătorii care așteaptă să se nască. Ce
pierdere! Ce pierdere că o persoană care în sfârșit a fost aliniată cu o putere
din cealaltă lume este pur și simplu pierdută.”
Un alt mod de a spune acest lucru,
care poate avea mai mult sens pentru o minte occidentală, este că noi, în
Occident, nu suntem instruiți cum să ne ocupăm sau măcar învățați să
recunoaștem existența fenomenelor psihice, a lumii spiritului. De fapt,
abilitățile psihice sunt denigrate. Când energiile din lumea spiritului apar
într-un psihic occidental, individul este total nepregătit să le integreze sau
măcar să-și dea seama ceea ce se întâmplă. Rezultatul poate fi terifiant. Fără
contextul și asistența adecvată în abordarea descoperirii unui alt nivel al
realității, pentru toate scopurile practicii, persoana este nebună. Doparea din
greu cu medicamente anti-psihotice rezolvă problema și împiedică integrarea
care ar putea duce la dezvoltarea și creșterea sufletului în individul care a
primit aceste energii.
În salonul de psihiatrie, Dr. Somé
a văzut o grămadă de ”ființe” agățate în jurul pacienților, ”entități” care
sunt invizibile pentru majoritatea oamenilor, dar pe care șamanii și persoanele
cu abilități psihice sunt capabile să le vadă.
”Ele sunt cele care provoacă
criza în acești oameni”, a spus el. I s-a părut că aceste ființe încercau să înlăture
medicamentele și efectele lor din corpurile oamenilor cu care ființele încercau
să fuzioneze și care creșteau durerea pacienților în acest proces. ”Ființele
acționau aproape ca un fel de excavator în câmpul de energie al oamenilor. Erau
chiar înverșunate în această privință. Oamenii cărora le făceau asta doar țipau
și strigau.” a spus el. Nu putea să stea în acel mediu și a trebuit să plece.
În tradiția Dagara, comunitatea
ajută persoana să reconcilieze energiile ambelor lumi ”lumea spiritului cu care
el sau ea fuzionează și cu satul și comunitatea.” Acea persoană este capabilă
apoi să servească ca o punte între lumi și să-i ajute pe cei vii cu informații
și vindecarea de care ei au nevoie. Astfel, criza spirituală se încheie cu
nașterea unui alt vindecător.
”Relația celeilalte lumi cu lumea
noastră este una de sponsorizare”, explică Dr. Somé. ”De cele mai multe ori,
cunoștințele și abilitățile care apar din acest tip de fuziune sunt o
cunoaștere sau o abilitate care este oferită direct din cealaltă lume.”
Ființele care sporeau durerea
pacienților din secția spitalului de psihiatrie încercau, de fapt, să fuzioneze
cu pacienții pentru a trimite prin ei mesaje acestei lumi. Oamenii pe care i-au
ales ca să fuzioneze cu ei nu au primit nici un ajutor în a învăța cum să fie o
punte între lumi, iar încercările de fuzionare ale acelor ființe au fost
zădărnicite. Rezultatul a fost susținerea tulburării inițiale a energiei și
avortarea nașterii unui vindecător.
”Cultura occidentală a ignorat în
mod constant nașterea vindecătorului”, afirmă Dr. Somé. ”În consecință, va
exista o tendință din cealaltă lume să încerce cu cât mai mulți oameni posibil
în încercarea de a atrage atenția cuiva. Vor trebui să încerce mai mult. Spiritele
sunt atrase de oamenii ale căror simțuri nu au fost anesteziate. Senzitivitatea
este destul de mult privită ca o invitație de a intra”, notează el.
Cei care dezvoltă așa-numitele
tulburări mentale sunt cei care sunt senzitivi, ceea ce în cultura occidentală
este privită ca hipersenzitivitate. Culturile indigene nu o văd așa și drept
rezultat, oamenii senzitivi nu se experimentează pe ei înșiși ca fiind
hipersenzitivi. În Occident, ” încărcarea excesivă a culturii în care ei
trăiesc este cea care îi distruge”, observă Dr. Somé. Ritmul frenetic,
bombardarea simțurilor și energia violentă care caracterizează cultura
occidentală poate copleși oamenii senzitivi.
Schizofrenia
și Energia Străină
În ceea ce privește schizofrenia,
există o ”receptivitate specială la un flux de imagini și informații, care nu
poate fi controlată”, afirmă Dr. Somé. ”Când acest tip de aflux are loc într-un
moment care nu este ales de acea persoană, și mai ales atunci când vine vorba
de imagini care sunt înfricoșătoare și contradictorii, persoana intră într-o
stare de frenezie.”
”Ceea ce este necesar în această
situație este să separi mai întâi energia persoanei de energiile străine
exterioare prin folosirea unei practici șamanice (ceea ce este cunoscut sub
numele de ”măturare”) pentru a le elimina din aura persoanei. Prin curățarea
câmpului său de energie, persoana nu mai recepționează un șuvoi de informații
și astfel nu mai are nici un motiv să fie speriată și deranjată”, explică Dr. Somé.
Apoi este posibil să ajuți
persoana să se alinieze cu energia spiritului care încearcă să vină din lumea
cealaltă și să dea naștere vindecătorului. Blocarea acelei încercări este cea
care crează probleme. ”Energia vindecătorului este o energie de tensiune
înaltă.” observă Dr. Somé. ”Când aceasta este blocată, ea pur și simplu arde
persoana. Este ca un scurt-circuit. Siguranțele sunt bătute afară. Acesta este
motivul pentru care poate fi cu adevărat înfricoșător și înțeleg de ce această
cultură preferă să-i limiteze pe acești oameni. Aici ei țipă și urlă și sunt
puși într-o cămașă de forță. Aceasta este o imagine tristă. Din nou, abordarea
șamanică este să lucrezi la alinierea energiilor astfel încât să nu existe
blocaje, ”siguranțele” nu sunt bătute afară și persoana poate deveni
vindecătorul care este menit să fie.
Trebuie menționat în acest punct
că nu toate ființele din lumea spiritului care intră în câmpul de energie al
unei persoane sunt acolo pentru a promova vindecarea. Există și energii
negative, care sunt prezențe nedorite în aură. În aceste cazuri, abordarea
șamanică este ca mai degrabă să le elimine din aură, decât să lucreze la
alinierea energiilor nepotrivite.
Alex: Nebun
în SUA, vindecător în Africa
Pentru a-și testa convingerea că
perspectiva șamanică în ceea ce privește boala mentală este adevărată atât în
lumea occidentală cât și în culturile indigene, Dr. Somé a luat un pacient
bolnav psihic cu el în Africa, în satul său.
”Am fost împins de propria mea
curiozitate să descopăr dacă există adevăr în universalitate că boala mentală
poate fi legată de o aliniere cu o ființă din altă lume”, spune Dr. Somé.
Alex era un american de 18 ani
care a suferit o cădere psihică când avea 14 ani. A avut halucinații, tendințe
suicidale și a trecut prin cicluri de depresie severă periculoasă. A fost
internat într-un spital de boli mentale și i-au fost administrate o grămadă de
medicamente, dar nimic nu a fost de folos. ”Părinții au făcut totul – dar fără
nici un succes”, spune Dr. Somé. ”Nu știau ce să facă altceva.”
Cu permisiunea lor, Dr. Somé le-a
luat fiul cu el în Africa. ”După opt luni petrecute aici, Alex a devenit destul
de normal, notează Dr. Somé. A chiar fost capabil să participe cu vindecătorii
în activitatea de vindecare, stând cu ei toată ziua și ajutându-i, asistându-i
în ceea ce ei făceau cu clienții lor…. A petrecut aproximativ patru ani în
satul meu.” Alex a rămas pentru că așa a ales, nu pentru că ar fi avut nevoie
de mai multă vindecare. Se simțea ”mult mai în siguranță în sat decât în
America.”
Pentru a aduce energia sa și cea
a ființei din tărâmul spiritului în aliniere, Alex a trecut printr-un ritual
șamanic destinat acestui scop, deși ușor diferit de cel folosit cu oamenii
Dagara. ”El nu s-a născut în sat, așa că, s-a aplicat altceva. Dar rezultatul a
fost similar, chiar dacă ritualul nu a fost exact același”, explică Dr. Somé.
Faptul că alinierea energiei a funcționat pentru vindecarea lui Alex, i-a
demonstrat Dr. Somé că legătura dintre alte ființe și boala mentală este
într-adevăr universală.
După ritual, Alex a început să
împărtășească mesajele pe care ființa din lumea spiritului le avea pentru
această lume. Din nefericire, oamenii cu care vorbea nu vorbeau engleza (Dr. Somé
era plecat în acea perioadă). Întreaga experiență a dus, totuși, la faptul că
Alex s-a dus la facultate pentru a studia psihologia. S-a întors în Statele
Unite după patru ani pentru că ”a descoperit că toate lucrurile pe care trebuia
să le facă au fost făcute și că el putea să-și continue viața mai departe.”
Ultimul lucru pe care Dr. Somé
l-a auzit despre Alex a fost că el a absolvit psihologia la Harvard. Nimeni nu
s-a gândit că ar fi fost capabil să-și termine studiile preuniversitare, cu
atât mai puțin un nivel atât de avansat.
Dr. Somé concluzionează că boala mentală
a lui Alex a însemnat: ”S-a adresat celor din jurul lui. A fost o solicitare de
ajutor. Treaba și scopul lui era să fie vindecător. A spus că nimeni nu a dat
atenție acestui lucru.”
După ce a văzut cât de bine a
funcționat abordarea șamanică pentru Alex, Dr. Somé a concluzionat că ființele
din lumea spiritului sunt la fel de mult o problemă în lumea occidentală ca în comunitatea
sa din Africa. ”Cu toate acestea, întrebarea rămâne, răspunsul la această
problemă trebuie să fie găsit aici, în loc să trebuiască să mergem peste mări
și țări pentru a căuta răspunsul. Trebuie să existe o cale pentru a acorda
puțină atenție dincolo de patologia la care această întreagă experiență duce,
la posibilitatea de a veni cu un ritual potrivit pentru a ajuta oamenii.”
Tânjirea
după o Conectare Spirituală
O trăsătură comună pe care Dr. Somé
a observat-o în tulburările ”mentale în Occident este o ”energie ancestrală
foarte veche care a fost pusă în stază și care, în cele din urmă, iese la suprafață
prin persoană.” Treaba lui este să o urmărească, să se întoarcă înapoi în timp
pentru a descoperi ce este acest spirit. În cele mai multe cazuri, spiritul
este conectat cu natura, în special cu munții sau cu râurile mari, spune el.
În cazul munților, ca exemplu
pentru a explica fenomenul, ”este un spirit al muntelui care merge împreună cu
persoana și, prin urmare, crează o distorsiune timp-spațiu care afectează
persoana prinsă în ea. Ceea ce este necesar este o fuziune sau o aliniere a
celor două energii, astfel încât persoana și spiritul muntelui să devină una.”
Din nou, șamanul conduce un ritual specific pentru a aduce această aliniere.
Dr. Somé crede că a întâlnit de
atât de multe ori această situație în Statele Unite pentru că ”cea mai mare parte
a structurii energetice a acestei țări este alcătuită din energia mașinăriilor
și rezultatul acestui fapt este deconectarea și desprinderea de trecut. Puteți
fugi de trecut, dar nu vă puteți ascunde de el.” Spiritul ancestral al lumii
naturale vine în vizită. ”Nu ține atât de mult de ceea ce vrea spiritul pe cât
ține de ceea ce-și dorește persoana”, spune el. ”Spiritul vede în noi o chemare
pentru ceva măreț, ceva ce va face viața plină de înțeles, așa că, spiritul
răspunde la asta.”
Acea chemare, pe care nici măcar
nu știm că o facem, reflectă ”o puternică tânjire pentru o conectare profundă,
o conectare care transcende materialismul și posedarea lucrurilor și intră
într-o dimensiune cosmică tangibilă. Cea mai mare parte a acestei dorințe este
inconștientă, dar pentru spirit, conștient sau inconștient nu reprezintă nici o
diferență. Ei răspund la oricare dintre ele.”
Ca parte a ritualului de fuziune
dintre energia muntelui și cea umană, cei care primesc ”energia muntelui” sunt
trimiși într-o zonă montană pe care ei o aleg unde ridică de pe jos o piatră
care îi cheamă. Aduc acea piatră pentru restul ritualului și apoi o păstrează
ca pe un tovarăș; unii chiar o poartă cu ei. ”Prezența pietrei face multe în
reglarea capacității de percepție a persoanei” notează Dr. Somé. ”Ei primesc
tot felul de informații pe care le pot folosi, este ca și cum ar primi o
ghidare oarecum tangibilă din cealaltă lume cu privire la modul în care să-și
trăiască viața.”
Când este vorba de ”energia
râului”, acele ființe care sunt chemate merg la râu, după ce vorbesc cu
spiritul râului, și găsesc o piatră de râu o aduc la același tip de ritual ca
cel cu spiritul muntelui.
”Oamenii cred că trebuie făcut
ceva extraordinar într-o situație extraordinară ca asta”, spune el. ”De obicei,
nu este cazul. Uneori este la fel de simplu cu a purta o piatră.”
Un Ritual
Sacru pentru Abordarea Bolii Mentale
Unul dintre darurile pe care un
șaman le poate aduce lumii occidentale este să-i ajute pe oameni să redescopere
ritualul, care în mod atât de trist lipsește. ”Abandonarea ritualului poate fi
devastatoare. Din punct de vedere spiritual, ritualul este inevitabil și
necesar dacă este vorba de viața cuiva”, scrie Dr. Somé în Ritualul: Putere,
Vindecare și Comunitate. ”Să spui că ritualul este necesar în lumea industrializată
este o afirmație modestă. Am văzut chiar în propriul meu popor că este probabil
imposibil să trăiți o viață sănătoasă fără el.”
Dr. Somé nu a simțit că
ritualurile din satul său tradițional ar putea fi pur și simplu transferate în
lumea vestică, așa că, de-a lungul anilor de muncă șamanică aici, el a conceput
ritualuri care să corespundă nevoilor foarte diferite ale acestei culturi. Deși
ritualurile se schimbă în funcție de individ sau de grupul implicat, el
constată că este nevoie de anumite ritualuri în general.
Unul dintre acestea implică ajutarea
oamenilor să descopere că extenuarea lor provine din faptul că ”sunt chemați de
ființe din lumea spiritului să coopereze cu ele în a face o muncă de
vindecare.” Ritualul îi ajută să iasă din starea de epuizare și să accepte acea
chemare.
”O altă nevoie ritualică se
referă la inițiere. În culturile indigene de peste tot din lume, tinerii sunt
inițiați în maturizare atunci când ajung la o anumită vârstă. Lipsa unei astfel
de inițieri în Occident face parte din criza în care se află oamenii”, spune Dr.
Somé. El îndeamnă comunitățile să reunească ”sucurile creative ale oamenilor
care au avut acest tip de experiență, în încercarea de a veni cu un fel de
ritual alternativ care ar aduce cel puțin o delimitare în acest tip de criză.”
Un ritual care se adresează în
mod repetat nevoilor celor care vin la el pentru ajutor constă în a face un foc
de tabără și apoi de a pune pe acest foc ”obiecte care sunt simbolice pentru
problemele pe care indivizii le poartă în ei … pot fi probleme de furie și
frustrare împotriva unui strămoș care a lăsat moștenire o crimă și o înrobire
sau orice altceva, lucruri cu care descendentul trebuie să trăiască”, explică
el. ”Dacă acestea sunt abordate ca lucruri care blochează imaginația umană, scopul
de viață al persoanei și chiar viziunea persoanei asupra vieții ca ceva care
poate fi îmbunătățit, atunci are sens să începeți să vă gândiți cum să
transformați acele blocaje într-o cale care poate duce la ceva mult mai creativ
și mai împlinitor.”
Exemplul problemelor cu un
strămoș se referă la ritualurile elaborate de Dr. Somé care abordează o disfuncție
serioasă în societatea occidentală și în procesul de ”declanșare a iluminării”
în participanți. Acestea sunt ritualuri ancestrale și disfuncționalitatea pe
care acestea o vizează este întoarcerea în masă a strămoșilor. Unele dintre
spiritele care încearcă să intre, așa cum a fost descris mai devreme, pot fi ”străbunii
care doresc să fuzioneze cu un descendent în încercarea de a vindeca ceea ce nu
au fost capabili să facă în timp ce se aflau în corpul lor fizic.”
”Dacă relația dintre cei vii și
cei morți nu este în echilibru, rezultă haosul”, spune el. ”Dagara cred că dacă
un astfel de dezechilibru există, este de datoria celor vii să-și vindece
străbunii. Dacă acești străbuni nu sunt vindecați, energia lor bolnavă va bântui
sufletul și psihicul celor care sunt responsabili să-i ajute.” Ritualurile se focalizează
pe vindecarea relației cu străbunii voștri, atât a problemelor specifice ale
unui străbun individual cât și problemelor culturale mai largi din trecutul
nostru. Dr. Somé a văzut vindecări extraordinare având loc prin aceste
ritualuri.
Având o abordare ritualică sacră
a bolii mentale în loc să priviți persoana ca pe un caz patologic, îi dă
persoanei afectate – și, într-adevăr, comunității în general – oportunitatea de
a începe să o privească și din acel punct de vedere, ceea ce duce la ”o
multitudine de oportunități și inițiative ritualice care pot fi foarte, foarte
benefice tuturor celor prezenți”, afirmă Dr. Somé.
Traducere Monica Poka
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.